ISO 9001:2015 Standardında Proses Yaklaşımı-Risk Temelli Düşünce İlişkisi

0.3.3 Risk Temelli Düşüncerisk temelli düşünce

Etkin bir KYS’nin başarılması için Risk Temelli Düşünce gereklidir.
Risk temelli düşünce kavramını destekleyen uygulamalar önceki KYS’lerin içinde farklı ifadelerle yer alıyordu.
Örneğin, ISO 9001:2008 KYS standardı (önceki revizyon) içinde yer alan;

  • potansiyel uygunsuzlukları ortadan kaldırmak için önleyici faaliyetler yapmak,
  • oluşan bir uygunsuzluğu analiz etmek ve
  • tekrar oluşmaması için uygunsuzluğun etkilerine uygun önlem almak.

Yukarıda belirttiğimiz 2008 revizyonunda yer alan ifadeler Risk Temelli Düşünce kavramını destekleyen uygulamalardı.

Risk Temelli Düşünce;

  • Riskleri ve fırsatları belirlemek için faaliyetler yapılmalıdır; Bu standardın şartlarına uymak isteyen bir kuruluş, riskleri ve fırsatları belirlemek için faaliyetleri planlamalı ve yerine getirmelidir.
  • Riskleri ve fırsatları birlikte belirlemek, etkinlik ve verimlilik için bir temel oluşturur; Riskleri ve fırsatları birlikte belirlemek KYS’nin etkinliğini artırmak, iyileştirmek ve negatif etkileri önlemek için bir temel oluşturur.
  • Fırsatlar, bir durumun sonucu olarak istenen bir sonucu elde etmek için ortaya çıkar. Örneğin;müşteriyi cezbetmek, yani bir müşteri şikayetini gidermek için müşteriyi memnun edecek adımlar atmak,
    • yeni ürün geliştirmek, bir ürün problemini ortadan kaldırmak için ürünü geliştirmek,
    • israfı azaltmak ve verimliliği artırmak, rekabet gücünü artırmak için kalitesizlik maliyetlerini ortadan kaldırmak.
  • Fırsatları belirlemek, risklerin de dikkate alınmasını kapsar. Yani, riskler ve fırsatlar birbirleriyle ilişkilidir ve birlikte ele alınmalıdır.
  • Risk, belirsizliğin etkisidir. Herhangi bir belirsizlik pozitif veya negatif etkiye sahip olabilir.
  • Bir risk, bazen bir fırsat da sağlar. Her bir tehdidin arkasında fırsat vardır.
    Yani bir tehditle karşı karşıya kaldığımızda bile bunun arkasında bir fırsat olmalı diye düşünmeliyiz.

Örneğin; hatalı bir ürün sevkiyatı bizi müşteri kaybı ile karşı karşıya bırakabilir. Bu bir risktir ve tehlikedir. Bunu ortadan kaldırmak için, müşteri memnuniyetsizliğini ortadan kaldıracak adımlar atmamız gerekir. Bu adımları iyi atar ve müşteri beklentilerinin ötesine geçersek müşteri ile birbirinizi daha iyi tanır ve daha fazla iş fırsatlarını ortaya çıkartabilirsiniz.

İlginizi Çekebilir

Enerji Yönetim Sistemi (ISO 50001) & Türkiye’de Enerji

Türkiye’de 1970 yılında %76 olan enerji üretiminin tüketimi karşılama oranı, 2000 yılında %35, 2008 yılında ise %24 oranına düşmüştür. Kullanılan Enerjinin %75’i dışarıdan sağlanmaktadır. Tüketimin ilk sırasında %33 ile sanayi,

Yönetim Sistemleri Ve Günahlar

Yönetim Sistemleri Ve Günahlar ISO 9001:2000, ISO 14001, ISO/TS 16949, OHSAS 18001, HACCP gibi yönetim sistemleri oluştururken genellikle çok önemli hatalar yapılmaktadır. Bu hatalar kuruluşların verimliliğini azaltmakta; verimliliğin azalması; işveren,

IATF 16949 Revizyonu’na Geçiş Stratejisi

IATF 16949:2016 Otomotiv Sektörünün yeni kalite yönetim standardı, Uluslararası Otomotiv İş Gücü (IATF) tarafından yayınlandı. IATF TS 16949 ve IATF ISO 16949 olarak da bilinen bu yeni standart otomotiv sektörü